2008. március 18., kedd

Torma Judit: Mondd...?


Torma Judit: Mondd...?

Mondd, van olyan, hogy bocsánat raktár?
Mondd, miért van, hogy nekem nem jut,
mikor te az előbb kaptál?
Mondd, van olyan, hogy elfogy a bocsánat?
Mondd, mit kap akkor az, aki csak
ennyit kér magának?
És mondd, van a bocsánatnak ára?
Meg rudja fizetni, akinek nem telik ruhára
cipőre, kenyérre, ételre, italra,
- mondd, az ilyeneknek meg lesz-e bocsátva?

És mondd, mennyi időre kapod, hogyha kéred?
Örökké a tied lesz, vagy csak egy időre bérled?
És mondd, mi van, ha lejár az idő?
Hogy állsz meg akkor az emberek előtt?
Vagy, ha végtelen a bocsánat joga:
minden bűnöd megvan-e bocsátva?
Mondd, a bocsánatot kitől kell kérni?
És aki adja, mindenkinek
egyforma mértékkel méri?

Mondd, miért nehéz megbocsátani?
Mondd, kitől lehet az ilyet tanulni?
Mondd, a megbocsátást ő hol tanulta?
S mondd, nem felejthette el már régen azóta?

Mondd, a bocsánatot elveszteni lehet?
S, ha találtam, továbbadhatom neked?
És, ha én valaha elvesztem, ha kaptam,
kérhetek megint, vagy örökre elhagytam?
Mondd, lehet-e több adagot kérni,
hogy ha tőlem kérnek, én is tudjak adni?
Mondd, egy embernek hányszor jár bocsánat?
Mondd, a bocsánattal véget ér a bánat?

Mondd, - és bocsáss meg, hogy ennyit kérdezek -:
ez tényleg ilyen nehéz, vagy én vagyok gyerek?

2 megjegyzés: