2008. június 30., hétfő

Radics Béla emlékére

Emlékdal... Radics Béla a magyar gitárkirály emlékére.

„Ha elmegyek, csillag leszek én is”
  
Radics Béla: A zöld, a bíbor és a fekete
dalszöveg (P. Box együttes)

Kereslek néptelen utakon,
de csak a semmi vár.
Dörögve zúgnak a betonon
mámoros éjszakák.

Falakról bámul az unalom,
csak a csend szól rám.
Csillagok hullnak,
születnek újak,
és Te messze jársz...

Zöld csillag, kihunyt az égen
a csónak partot ért.
Hideg csendben fekete minden,
legyen az álmod szép.

Állok a felnyitott hidakon,
zavaros víz fölött.
Kereslek túltömött buszokon,
bezárt ajtók mögött

Állok ott, ahol a szobád van
bíbor köd szitál.
Csillagok hullnak,
születnek újak,
és Te messze jársz...

Zöld csillag, kihunyt az égen
a csónak partot ért.
Hideg csendben fekete minden,
legyen az álmod szép.

Játszd el a dalt, ami sose szólt,
vedd fel a fehér gitárt.
Játszd el a régi húrokon
az utolsó utazást.

Idegen árnyak a színpadon,
folyik a show tovább.
Csillagok hullnak,
születnek újak,
és Te messze jársz...

Zöld csillag, kihunyt az égen
a csónak partot ért.
Hideg csendben fekete minden,
legyen az álmod szép.

Zöld csillag, kihunyt az égen
a csónak partot ért.
Hideg csendben fekete minden,
legyen az álmod szép.
Legyen az álmod,
legyen az álmod szép!


Radics Béla 1946. február 6-án született a Budapesti "Tripoliszban" (Gyöngyössi és Vőlegény u. sarok). 1959 őszén Béla megkapja első akusztikus gitárját: akkor még senki sem sejtette, csillag született Angyalföldön. 1964-ben a Sanko, egy év múlva az Atlantis együttes tagja, és 1967-ben már a Pannonia együttes gitárosa. Béla elsőként játszott Jimi Hendrix és Cream dalokat, forradalmasítva ezzel a magyar beatzenét.Játszott a Sakk-Matt, az Aligátor, az Aréna, a Nevada és a Tűzkerék együttesben, de legnagyobb sikereit a Taurus tagjaként érte el. Sírfelirata: „Minden idők legnagyobb magyar gitárosa. Legyen neki könnyű a föld.” Emlékére 2005. október 22-én szobrot állítottak a XIII. kerületi Vőlegény utcában.

 Epilógus
1977 augusztus 7. A magyar rocktörténelem nagy napja. Ezen a napon először és utoljára összeáll a nagy Radics Béla szuperkoncert a Budai Ifjúsági Parkban. Mindenki ott volt. Az előzenekar az alkalmilag összeállt Pege Aladár Blues Band. Ezt követte a régi Tűzkerék formációk egymás utáni fellépése (Nagy Kati, Tátrai Tibor), majd a Taurus koncert következett, ezt követően a Som Lajossal fémjelzett Piramis koncert, és végén a Koráll koncert (Balázs Feco). A nagy sikerre való tekintettel 1978. szeptember 17-én újra egy Jimi Hendrix emlékkoncert a Budai Ifjúsági Parkban. A nagy visszatérésből távozás lett, " Talán egy zöld csillag leszek én is" - énekli utolsó fellépésén. 1982. október 18-án Radics Béla elhunyt, és nyugalomba helyezik a megyeri temető 43-as parcellájában.
(Radics Béla életművében jelentős szerepet kapott Horváth Attila dalszövegei. Béla halála után Horváth Attila: a Korál, Piramis, Bojtorján, 100 Folk Celsius, Marathon, Ómen, Charlie, Cserháti Zsuzsa és Deák Bill Gyula lemezeinek szövegírója.)

 Emlékórák - Radics Béla 



9 megjegyzés:

  1. Nagyon szeretem ezt a dalt. Gyönyörű. Köszi.

    VálaszTörlés
  2. köszönöm ,szeretem ezeket a dalokat

    VálaszTörlés
  3. Én egy kicsit "mindenevő" vagyok, így nekem is tetszenek.

    VálaszTörlés
  4. mindenevő ?milyen jó hasonlat ,valahogy én is igy vagyok ,minden ami szép ,ami jó és ami fülbemászó:)

    VálaszTörlés
  5. Igen, pont úgy, és néha még az is, milyen kedvem van..

    VálaszTörlés
  6. Szia! Csak némi helyreigazítás R.B Kapitányt illetően... nem a 43-as, hanem a 49-es parcellában temették el, ami mára már ketté lett osztva, így az 50-es parcellában található a sírja...nyugodjék békében...

    VálaszTörlés
  7. Szia! Nagyon szépen köszönöm a kiigazítást!
    (A netről szedtem le, akkor az a szám szerepelt...)

    VálaszTörlés